Järvas ungdomar redo för Sveriges bästa företag
Järvas ungdomar redo för Sveriges bästa företag
I samverkan med rekryteringsföretaget Work Studio, Sveriges största ungdomsorganisation Mentor Sverige och den nationella barnrättsorganisationen Rädda Barnen, kommer Järvaskolans elever få uppleva PRAO på några av landets främsta företag!
Alla barn och unga ska ha jämlika villkor i skolans värld. PRAO-platskonceptet har tagits fram tillsammans med Rädda Barnen, för att en meningsfull och värdefull praktikupplevelse ska vara möjlig för alla.
”Vi på podcastbolaget Acast var jättenöjda med prao-veckan tillsammans med elever från Järvaskolan. Under en superrolig vecka fick eleverna lära sig mer om podd-branschen och vi lärde oss också väldigt mycket av dem. Det var ett givande utbyte och vi ser fram emot nästa elever som kommer till oss och lär sig mer om hur podcast fungerar!”
- Teresa Odu - Senior Content Partnerships Manager Nordics, Acast.
Under två veckor i april-maj kommer eleverna i årskurs 8 få spendera sina dagar på företag som till exempel ADIDAS, Reach for Change, Scandic, Acast och SJ. Tisdagen den 4 april fylldes Järvaskolan med förväntan, nervositet och skärpa, när eleverna gick på olika intervjuer med företagen.
“Jag hade en jättebra prao! Vi fick lära oss marknadsföring, pr och hålla på med ett eget projekt. Det var kul och jag lärde mig många nya saker och blev bättre att prata och presentera inför andra.“
- Bureekha, elev på Järvaskolan
Företag som varit delaktiga i PRAO-projektet är:
ADIDAS, SBB, Acast. Postkodlotteriet, Rädda Barnen, 500 Stockholm, Reaktion, Nord DDB, Work Studio, Mentor Sverige, Chefsakademin, R4C, SJ, MediaMonks, Junibacken, SPACE Academy, Zound Industries, Svenska Bostäder, Scandic., Järva Krog. Scandic Kista, Scandic Victoria Tower.